Nyskilt, Nyt liv, Nye muligheder.

Som nyskilt tager du hul på et helt nyt kapitel i dit liv. Du kender hverken overskrifterne eller indholdet af det helt endnu. Det kan virke både uoverskueligt, skræmmende, udfordrende, men også glædeligt alt efter skilsmissens årsag.

Som nyskilt tager du hul på et helt nyt kapitel i dit liv. Du kender hverken overskrifterne eller indholdet af det helt endnu. Det kan virke både uoverskueligt, skræmmende, udfordrende, men også glædeligt alt efter skilsmissens årsag.

En skilsmisse vil medføre mange nye forandringer og mange nye muligheder i dit nye liv. Du kan nu selv bestemme, hvordan dit liv skal leves ud fra dine værdier og normer.

En skilsmisse er en livslang proces, særligt når der er børn involveret. I skal jo stadig være forældre sammen. Forældresamarbejdet kan komme på prøve undervejs, hvilket kan give større eller mindre udfordringer.

Alt det nye påvirker ikke bare din hverdag, men også dine følelser. Den måde, som skilsmissen påvirker dig følelsesmæssigt vil ligeledes svinge.

Her i starten vil du mærke alle former for følelser: Det kan være vrede, sorg, glæde, angst, frustration, væmmelse, overraskelse mv. Alle følelserne er velkomne og helt naturlige.

Får du passet nok på dig selv?
Lige nu er du formentlig travlt optaget af at finde fodfæste i din nye hverdag og genfinde balancen. Når du endelig har tid til at tænke, bruger du formentlig dine tanker på alt andet end dig selv.

Igennem de mange samtaler, jeg har haft med forældre, som har været i samme situation som dig, er det min erfaring, at du i den første tid af skilsmissen bruger alt din energi på din dårlige samvittighed over for dit arbejde og dine børn, dine bekymringer for, hvordan dit barn vil klare skilsmissen, dine frustrationer over din ekspartner, jeres uhensigtsmæssige måde at samarbejde om barnet på. Og så er der alle de mange praktiske opgaver, som du skal forholde dig til oveni.

Puha man bliver helt træt.

Det er helt forståeligt og meget naturligt. Men – for der er et men –  du kan ikke tage stilling til og handle på det hele på samme tid. For at kunne klare det nye pres, skal du jævnligt have tilført ny energi mellem opgaverne, ellers brænder du simpelthen ud.

Kan du genkalde dig sikkerhedsproceduren fra en flyvetur? Den del om, hvordan du bruger iltmasken? Sådan er det også i den situation, du er i nu. Du skal tage iltmasken på selv, før du kan hjælpe dit barn med at få iltmasken på.

Har du en følelse af, at du ligger og gisper efter luft?
Ja, så er det på høje tid, at du giver dig selv opmærksomhed og får fyldt dine iltflasker op.

Sådan fylder du dine iltflasker op

Det kan være forskelligt, alt efter hvem man er, men her får du nogle få tips, der forhåbentlig kan inspirere dig.

  • Sæt tid af til dig selv med god samvittighed.
  • Når dit barn er på samvær, så slip kontrollen. Din ekspartner kan godt passe ordentligt på jeres barn.
  • Gør noget, du synes er sjovt, eller som du ikke har gjort længe. Det kan være at gå i biffen, optage kontakt til gamle venner og veninder, genoptage håndbolden eller en anden sport, dyrk yoga eller lignende. Det vigtigste er, at du får et frirum, hvor du kan få ny ilt til hjernen.
  • Stop op, og giv dig selv lov til at mærke dig selv, og hvad skilsmissen har gjort ved dig.
  • Få bearbejdet din egen andel af skilsmissen, så aben ikke flytter med, når du er klar til at indgå i nye tætte relationer.
  • Tal med en fortrolig om skilsmissen, og hvordan du har det.
  • Selv om der ikke er meget at grine ad i øjeblikket, vil et godt grin gøre dig glad, vælg fx bevidst i en periode at se sjove film, at være sammen med muntre venner, gøre sjove ting mm.

Det fantastiske er, at når du gør noget godt for dig selv, vil det give dig ny energi i hverdagen, en indre ro og overskud til at være der for dine børn. Og du får ny energi til  konstruktivt at forholde dig til hverdagens nye udfordringer.

Har du brug for hjælp?

Har du brug for at tale om din skilsmisse, men ikke har det godt med at tale med familie og venner om den?

Så kan det være godt at tale med en professionel som dagligt taler med personer, som er i samme situation som dig.

Disse samtaler kan være med til at skabe overblik, hjælpe dig med at håndtere dine følelser og hjælpe dig til at bevare dit fokus på dit barns behov.

At tale med en uvildig tredje person, som også er professionel, er meget befriende.

Du skal ikke tage hensyn til, hvordan du taler om skilsmissen.

Du skal ikke høre på andres skilsmisseforløb.

Der vil være fokus på dig, dine oplevelser og dine udfordringer.

Spring ud i det og kom godt videre i dit nye liv som enlig forælder.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *