Nyskilt kvinde venter

… det lover jeg dig. Selvom det kan føles umuligt, så skal du nok blive glad igen. Det samme gælder dine børn.

 

Som nyskilt tager du hul på et helt nyt kapitel i dit liv. Du kender hverken overskrifterne eller indholdet af det helt endnu. Det kan virke både uoverskueligt, skræmmende, udfordrende, men det kan også føles forløsende endelig at være kommet videre. At stå på den anden side.

 

En skilsmisse medfører mange nye forandringer og mange nye muligheder i dit nye liv. Du kan nu selv bestemme, hvordan dit liv skal leves ud fra dine værdier og normer.

En skilsmisse er en livslang proces, særligt når der er børn involveret. I skal jo stadig være forældre sammen. Forældresamarbejdet kan komme på prøve undervejs, hvilket kan give større eller mindre udfordringer. Men jeg er sikker på, I nok skal finde ud af det sammen for jeres børns skyld. 

 

Alt det nye påvirker ikke bare din hverdag, men også dine følelser. Den måde, som skilsmissen påvirker dig følelsesmæssigt vil ligeledes svinge. I starten kan du mærke alle former for følelser: Det kan være vrede, sorg, glæde, angst, frustration, væmmelse, overraskelse og lignende. Alle følelserne er velkomne og helt naturlige. 

Det er vigtigt, at du får passet godt på dig selv

Lige nu er du formentlig travlt optaget af at finde fodfæste i din nye hverdag og genfinde balancen. Når du endelig har tid til at tænke, bruger du formentlig dine tanker på alt andet end dig selv.

 

Igennem de mange samtaler, jeg har haft med forældre, som har været i samme situation som dig, er det min erfaring, at du i den første tid af skilsmissen bruger alt din energi på din dårlige samvittighed overfor dit arbejde, dine bekymringer for, hvordan dit barn vil klare skilsmissen, dine frustrationer over din ekspartner, jeres uhensigtsmæssige måde at samarbejde om barnet på. Og så er der alle de mange praktiske opgaver, som du skal forholde dig til oveni.

 

Puha, man bliver helt træt. Det forstår jeg godt. For det er en helt naturlig reaktion. Men – for der er et men – du kan ikke tage stilling til og handle på det hele på samme tid. For at kunne klare det nye pres, skal du jævnligt have tilført ny energi mellem opgaverne, ellers brænder du simpelthen ud.

 

Kan du genkalde dig sikkerhedsproceduren fra en flyvetur? Den del om, hvordan du bruger iltmasken? Sådan er det også i den situation, du er i nu. Du skal tage iltmasken på selv, før du kan hjælpe dit barn med at få iltmasken på.

 

Har du en følelse af, at du ligger og gisper efter luft?

 

Ja, så er det på høje tid, at du giver dig selv opmærksomhed og får fyldt dine iltflasker op. Så du kan være den bedste version af dig for dine børn.

 

Sådan fylder du dine iltflasker op, så du kan være der for dine børn

Det kan være forskelligt alt efter, hvem man er, men her får du nogle få tips, der forhåbentligt kan inspirere dig:

  • Sæt tid af til dig selv med god samvittighed.
  • Når dit barn er på samvær, så slip kontrollen. Din ekspartner kan godt passe ordentligt på jeres barn.
  • Gør noget, du synes er sjovt, eller som du ikke har gjort længe. Det kan være at gå i biffen, optage kontakten til gamle venner og veninder, genoptage håndbolden eller en anden sport, dyrke yoga eller lignende. Det vigtigste er, at du får et frirum, hvor du kan få ny ilt til hjernen.
  • Stop op, og giv dig selv lov til at mærke dig selv, og hvad skilsmissen har gjort ved dig.
  • Få bearbejdet din egen andel af skilsmissen, så aben ikke flytter med, når du er klar til at indgå i nye tætte relationer.
  • Tal med en fortrolig om skilsmissen og om, hvordan du har det.
  • Selv om der ikke er meget at grine ad i øjeblikket, vil et godt grin gøre dig glad. Vælg for eksempel bevidst i en periode at se sjove film, at være sammen med muntre venner, gøre sjove ting eller noget andet, der gør dig glad og får dig til at grine. Så du for en stund kan glemme alle bekymringerne.

 

Det fantastiske er, at når du gør noget godt for dig selv, vil det give dig ny energi i hverdagen, en indre ro og mere overskud til at være der for dine børn. Og du får ny energi til konstruktivt at forholde dig til hverdagens nye udfordringer.

 

Har du brug for hjælp til at huske at passe på dig selv?

Har du brug for at tale om din skilsmisse? Men føles det forkert at tale med din familie og dine venner om den? Så kan det være godt at tale med en professionel som til daglig taler med personer, som er i samme situation som dig.

 

Disse samtaler kan være med til at skabe overblik, hjælpe dig med at håndtere dine følelser og hjælpe dig til at bevare dit fokus på dit barns behov. At tale med en uvildig tredje person, som også er professionel, er meget befriende. Du skal ikke tage hensyn til, hvordan du taler om skilsmissen. Du skal ikke høre på andres skilsmisseforløb. Du skal kun fokusere på dig, dine oplevelser og dine udfordringer.

 

Jeg ved, du er stærk nok til at komme igennem det her. Og jeg ved, at du nok skal blive glad igen.

Du skal bare have tålmodighed. For nej, du bliver ikke glad fra den ene dag til den anden. Skilsmissen vil være en kæmpe sorg. Og det er helt okay. I har måske været sammen i mange år. Det er meget at sige farvel til. Når drømmen brister, kan det være altoverskyggende, fordi alle dine forestillinger og forhåbninger går til grunde. 

 

Men der kommer også noget godt ud af det. For jeg ved, at du ikke har taget beslutningen om at blive skilt, hvis der fandtes en anden udvej. Du har gjort, som du har gjort både for din og dine børns skyld. Fordi det andet ikke var holdbart, og fordi du ikke var glad. 

 

Det får du muligheden for at blive nu. Bare helt igennem glad for tilværelsen sammen med dine børn. Og du får en unik mulighed for at viske tavlen ren og fylde den med en masse ting, som gør dig glad. Så mit råd til dig er: Spring ud i det, og nyd dit nye liv som enlig forælder.

Bettina Vestergaard

Bettina Vestergaard – Skilsmissekonsulent og familieterapeut med egen praksis siden 2015 – Læs mere om Bettina her.
0 svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i debatten?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *